søndag den 21. november 2010

karrysuppe, rugbrød og Harry Potter og dødsregalierne.

I går var en produktiv dag. Jeg stod op kl. 9 og da min kæreste skulle på arbejde tænkte jeg at jeg kunne nå og lave en masse inden han kom hjem... men jeg blev klogere, vores opvasker viste pludselig en fejl 30 og kunne derfor ikke vaske det der var i den... totalt irriterende.. så så kunne jeg bruge en hel masse tid på at vaske en kæmpe opvask op... hmm. Jeg nåede dog at pynte lidt til jul :-) Totalt hyggeligt... og fik lavet
årets adventskrans... så for en gangs skyld er jeg er jeg i god tid... det er virkelig rart... :-) Vi er ikke sådan nogle mennesker der bare har læssevis af julepynt fremme, men synes det er rigtig hyggeligt med en lille smule bare til at give hygge og julestemning... hvad er jeres holdning til julepynt derude?
I går til aften fik jeg lavet en lækker karrysuppe, som gav os varmen. I får opskriften her:

Karrysuppe med rejer og ferskener ( Nok til 8-10 pers)

2-3 spsk karry, efter smag
(jeg tilsatte også 1 spsk rød karrypasta, men vi er også glad for stærk mad ;-) )
2 tsk olie
4 gulerødder
2 æbler
2 grøntsagsboullionterninger
1 liter vand
1 dåse tomater
½ porre
4-5 mellemstørrelse kartofler
2,5 dl cremefine 7%

Tilbehør: Rejer og 1 dåse ferskner.

Karry brændes af i olien og grøntsagerne tilsættes i små stykker, svitses let. Vandet og grøntsagsboullionen tilsættes+ dåsetomaterne. De koger til møre ca. 30 min. Suppen blendes og koger ca 5 min derefter tilsættes cremefine. Suppen varmes igennem og er klar til servering. Den serves med rejer og evt ferskerner.
mmm det smagte bare skønt :-)



Desuden bagte jeg, nogle lækre rugbrødssticks:
Soldatens rugbrødssticks ( ca. 20 stk)
100 g hele hvedekerner
1 dl kogende vand
1 hvidtøl
50 gær
 1 spsk brun farin
½ spsk salt
300 g groft rugmel
ca. 300 g hvedemel

kom hvedekerner i en skål og hæld kogende vand over. Lad blandingen trække i en god times tid. Hæld øl i en skål og opløs gæren heri. Tilsæt brun farin, salt og udblødte hvedekerner. Rør rugmel i dejen lidt af gangen. Rør godt i dejen og tilsæt hvedemel. Ælt til dejen er glat og sammenhængende, og stil den til at hæve et lunt sted i ca. 1 time. Drys godt med mel ud på bordet og rul dejen ud til 12x50 cm. skær dejen igennem i ca 1,5 cm strimler med en skarp kniv. Sno strimlerne og læg dem på en/to bageplade(r). Tænd ovnen på 200 grader og lad den efterhæve imens ovnen bliver varm. Bag sticksne i ca 12-15 min. Afkøl på en bagerist. Orh de var bare super gode.. og fulde af fiber... lækre både at dyppe i suppe eller som kæresten forslag lød på: Nutella ;-)


De er fra denne kogebog, og den er super god:


59,95 i kvickly :-)







Harry Potter kunne godt have været bedre efter min mening.... den var lidt langtrukken.. men nu har vi da set den og det var for et gavekort... så det gør ikke så meget! :-)

God weekend til alle :-)

1 kommentar:

  1. Den bog har jeg også. Den er faktisk gnske god. Bog nr. 1 er dog min favorit c",)

    *N.xenia
    www.nxenia.blogsopt.com

    SvarSlet